Goddag, fremmede!

Det ser ud til, at du er ny her. For at komme i gang, klik på en af disse knapper!

Den diverse introverte

Hej Martin

Et rigtig godt initiativ med din hjemmeside. Jeg har selv gået lidt med tanken, fordi jeg synes, der mangler fokus på diversiteten i at være introvert og da det stadig er tabubelagt at sige, at man er introvert.

Mange introverte, jeg har mødt, nægter at kalde sig introverte, fordi selve ordet forbindes med noget uønsket og en egenskab man skal fralære sig. Man vil ikke stemples som reserveret, sur og asocial. Tre totale misfortolkninger af det introverte persontræk. Den samfundsmæssige modtagelse mange har mødt lige fra barndommen, tror jeg får en del til at skjule deres reelle behov, både for omverden og for sig selv.

Det er lidt paradoksalt, fordi jeg selv oplevede lige det modsatte, da jeg for nogle år siden stødte på en brugbar "forklaring" på min væremåde. Det at kunne sige, at jeg er introvert, føles mere som en lettelse end som en stempling. Dermed ikke sagt, at jeg ikke føler den kulturelle misfortolkning af min væremåde, men det at jeg har et holdepunkt føles befriende. Det opleves ikke som noget, jeg skal være flov over, en uønsket diagnose, en kassetænkning eller en begrænsning. Jeg ser det derimod som en berigelse. Det giver mig et begrebsapparat til at kunne argumentere i "kampen" om vende den samfundsmæssige misforståelse af social normalitet og anormalitet.

Det at være introvert er mange ting. Det er et alsidigt persontræk og forskelligt fra person til person. Jeg har læst en del blogs og artikler, og oplevelsen af at være introvert synes at variere en del, selvom der er en del fællestræk i oplevelserne. Bl.a. har mange haft en opvækst, hvor vi har følt os forkerte, pga behovet for at være alene eller ikke-deltagende i sociale sammenhænge. Det har måske gjort, at vi har trukket os endnu mere ind i os selv, da det i forvejen er en naturlig komfortzone og er derfor blevet misforstået som værende arrogante, sure, negative, asociale, sortsynede og en lang række andre knapt så attraktive adjektiver.

Introvert er dog ikke ensbetydende med at være reserveret eller modstander af forandring. Jeg er selv introvert, men jeg kan godt lide forandringer. Jeg kan godt lide at tænke ud af boksen. Jeg har bare et behov for plads og tid til at tænke og reflektere. Jeg kan godt lide at snakke med folk (så længe det har indhold og ikke bare small talk). Jeg er åben og ikke genert eller reserveret (der findes stort set ingen tabu emner for mig). Jeg har mødt mange ekstroverte, som er langt mere generte og reserverede. Jeg er initiativrig, god til at samarbejde og imødekommende - jeg foretrækker bare ikke at være midtpunkt for opmærksomheden og at have lov til lytte og observere mere end jeg taler. Jeg er ikke asocial, jeg kan bare godt lide at være alene - et selskab som aldrig keder mig.

Jeg kunne godt tænke mig, at der kom mere fokus på diversiteten i at være introvert. Det er ikke bare en typebetegnelse, som den ofte bliver brugt i medierne og af virksomheder.

Kommentarer

• Redigeret 7. april

Hej @Tankestrømme,

Tusind tak for dit første bidrag her til forum for introverte, som er med til at nuancere debatten om introverte-ekstroverte.

Jeg er meget enig med dig i, at der ikke er forståelse for diversitet omkring introverte, når begrebet bruges af medier og virksomheder.

Nogle introverte kan være meget sociale, andre er mere interesserede i teknik, nogle er mere praktiske anlagt, andre mere reflekterende, osv. osv. I det sidste par år har jeg læst meget på engelsk om de forskellige personlighedstyper i MBTI og Jungiansk type index. Her er der f.eks. 8 forskellige introverte typer. (ISFP, ISTJ, ISFJ, ISTP, INFP, INTP, INTJ, og INFJ). (Test dig selv f.eks. her hos Jobindex )

Nogle gange kan der være større forskelle indbyrdes mellem disse introverte typer i forhold til de tilsvarende ekstroverte typer.

Og meget interessant som du skriver, at du har oplevet at ekstroverte mange gange kan være mere generte eller reserverede, når det handler om dybe emner og tabuer, f.eks. døden eller den relation man er i, eller andre svære emner. Det har jeg også oplevet mange gange i mit liv.

Men det er godt at få gang i refleksionerne her. At være introvert er nemlig stadig tabubelagt eller præget af fordomme mange steder, som du beskriver rigtig godt.

• Redigeret 12. april

Hej Martin

Tak for dine tanker omkring mit indlæg.
    I retrospekt læser jeg nogle af mine udsagn lidt som frustrationsudbrud efter endnu engang at have stødt panden imod muren i det talende, netværkende samfund. Aldrig et godt udgangspunkt for en INTP, som er den personlighedstype, jeg tilhører iflg. Myers-Briggs Type-Indikator.

Jeg tog testen for første gang for nogle år siden, og har taget den nogle gange i forskellige sammenhænge. Jeg har hørt en del sige, at det varierer lidt, hvilket resultat de får, men jeg har aldrig fået et andet resultat end INTP - og nej, jeg kan ikke huske svarene fra gang til gang ;). Det er også den eneste test, jeg er stødt på, hvor jeg har kunnet genkende mig selv i godt og vel 90% af resultatet. Mange andre tests skyder langt ved siden af og virker lidt generaliserende i forhold til den introverte personlighedstype (det samme gør sig sikkert også gældende i forhold til den ekstroverte personlighedstype i disse tests).

Jeg er enig i, at der er et meget bredt spektrum inden for den introverte personlighedstype. En af mine hypoteser går på, at forskellen mellem introvert og ekstrovert er nogenlunde proportionelt med forskellen mellem mænd og kvinder. Forskning viser også her, at forskellen inden for hvert køn er større end mellem de to køn. Der findes efter min overbevisning ingen reel Venus/Mars psyke eller dikotomier, hverken hvad gælder kvinder/mænd eller ekstrovert/introvert – oftest afspejles vores væremåde af den kulturelle opvækst, vi har været udsat for. Derfor vil der inden for den enkelte persontype også være mange variationer, men den grundlæggende måde hvorpå vores hjerner er ”wired” inden for hver persontype, er nok meget lig hinanden.

Jeg tror en af problemstillingerne, i den måde samfundet p.t. tilgår introvert/ekstrovert debatten, ligger i at man forsøger at få fisk (introverte) til at lære at klatre i træer (ekstroverte), fordi det anses for at være den bedste måde at komme frem. Fisk har det dog bedst med at svømme i vand og er langt mere effektive til at komme frem i dette element end højt oppe i en trækrone. Det virker ofte som et uacceptabelt argument, at man som introvert mangler funktionaliteten til overhovedet at kunne tillære sig at klatre i de metaforiske træer. Mange gør alligevel forsøget, og mange kommer også et godt stykke op ad stammen, men rammes så pludselig af udbrændthed, stress eller andet, fordi det sluger alt deres energi.

Hele den networking-bølge som florerer lige for tiden, er et godt eksempel på et af de mange træer, man som introvert forventes at lære sig at klatre i, selvom det strider direkte imod manges basale behov for at være alene. Det kommer nok også til at afspejles i brugen af den her rigtig gode hjemmeside. Mange vil måske bare komme forbi og snuse, men ikke skrive noget i forum, da det vil kræve at trække opmærksomheden hen på sig selv - selv som anonym bruger :)

• Hej @Tankestrømme
    Tak for dit svar og åbenhed omkring din MBTI-type.
    Jeg har selv taget flere test, og resultatet er altid en INFJ-personlighedstype for mig, og jeg kan også genkende ca. 90% af det der beskrives omkring INFJ´ere.

Jeg tror en af problemstillingerne, i den måde samfundet p.t. tilgår introvert/ekstrovert debatten, ligger i at man forsøger at få fisk (introverte) til at lære at klatre i træer (ekstroverte), fordi det anses for at være den bedste måde at komme frem. Fisk har det dog bedst med at svømme i vand og er langt mere effektive til at komme frem i dette element end højt oppe i en trækrone. Det virker ofte som et uacceptabelt argument, at man som introvert mangler funktionaliteten til overhovedet at kunne tillære sig at klatre i de metaforiske træer. Mange gør alligevel forsøget, og mange kommer også et godt stykke op ad stammen, men rammes så pludselig af udbrændthed, stress eller andet, fordi det sluger alt deres energi.

Det er en rigtig god sammenligning du har med den introverte som fisken, samfundet vil have til at klatre træer synes jeg.
    Se denne tegning, som vist passer til ("festaben" har ingen problemer med at klatre ;) )

I forhold til kvinder/mænd og Venus/Mars psyke og dikotomier, er jeg enig med dig i, at meget kan føres tilbage til den kulturelle opvækst. Men efter min mening spiller biologien/genetikken spiller også en stor rolle, også når det gælder introverte/ekstroverte. F.eks. har jeg arvet meget af min introverte natur fra mine forældres gener.

Og omkring det populære Buzzword "Netværk" med den overfladiske udveksling af snak, tror jeg også, at det strider imod vores introverte natur!

Der er ikke skrevet så mange indlæg her i forum endnu, men dette forum er ret nyt, og mange introverte er i udgangspunktet forsigtige af natur. Målet med forummet er ikke at få flest mulige indlæg, men at der kommer gode indlæg af høj kvalitet og skarpe refleksioner, som dit indlæg er et godt udtryk for :smile:

• Redigeret 16. april

Hej Martin

Spændende med din type. Jeg kan se, at INFJ regnes for at være den mest sjældne type. Indblik i typesammensætninger giver mig som regel et billede af forskellene i måder at tilgå og behandle information. Det er et område, jeg synes er rigtig spændende og der er MBTI for mig et godt værktøj, fordi det hjælper mig i min kommunikation med andre. Erfaringsmæssigt ved jeg, at jeg let kan komme til at gå over folks grænser i min søgen efter logiske sammenhænge gennem intuitiv tænkning - iflg. statistikken nedenfor er NT (intuitiv tænkning) samtidig den måde færrest mennesker bearbejder information. Jeg oplever da også ofte, at folk misforstår det, jeg forsøger at sige. Jeg kan ofte se det på folk, når jeg taber dem, fordi jeg begynder på en af mine tankestrømme, hvor jeg kan komme langt omkring (i nogles øjne væk fra emnet) - selvom jeg selv tydeligt kan se sammenhængen med det, vi taler om. Det gør også, at jeg kan komme til at hoppe i indholdet, og overforklare hvad jeg mener, og det vil nok også komme til udtryk i mine indlæg her. So please bear with me ;)

Som INTP tænker jeg oftest i overordnede, abstrakte og filosofiske helhedsbilleder uden at involvere mine personlige følelser om emnet - "alt er relativt" for at blive hos Einstein, som i billedet du lagde ind oven for :) Det betyder så også samtidigt, at jeg forståelsesmæssigt kan gå skævt af personlighedstyper, som tilgår og bearbejder information på andre måder. Derfor er MBTI et godt redskab for mig. Jeg ser det ikke som fastlåste typer, men det giver (i hvert fald mig) et indblik i de kognitive funktioner, vi hver især forstår informationen med. Det er derfor, jeg synes, det er vigtigt med fokus på den diverse introverte. Der er lige så store kognitive forskelle blandt introverte som mellem introvert og ekstrovert.

Jeg havde faktisk det billede du har lagt ind i tankerne, samt billedet nedenfor, da jeg skrev analogien om fisk, der skal klatre i træer.

Jeg synes, billederne meget godt illustrerer min oplevelse af den samfundsmæssige tilgang til personlighedstyper (og meget andet for den sags skyld). Man vælger ofte at fokusere på et specifikt område, beskrive det område i detaljer, og derefter drage sandhedskonklusioner ud fra det. Derfor fremtræder introvert og ekstrovert ofte som statiske stereotyper - eksempelvis kun fokus på snablen eller halen på elefanten, selvom helhedsbilledet (hele elefanten) er noget helt andet. MBTI er nok den model, der i min optik er kommet tættest på et helhedsbillede af personlighedstyper indtil videre - så længe man husker på, at det ikke er statiske typer, men en slags hardware, hvorpå man kan lægge al mulig software, som så kan føre den enkelte type i den ene eller anden retning. Så MBTI ser jeg stadig kun som en enkelt bestanddel af det hele menneske.

Jeg er nemlig helt enig i det med genetikken. Jeg tror også, det er en sammensætning af mange faktorer. Genetik og medfødte personlighedspræferenser, kan ses som en del af vores hardware - et fundament for vores tilgang og informationsbearbejdning. Så kan vi påvirkes af vores omgivelser og andet software eller malware, som måtte blive installeret på vores hardware. Dette er også bare en metafor, uden at det skal forstås, at jeg ser mennesket som en computer. Jeg er ikke tilhænger af computermetaforen fra 50'erne om input og output. Det er mere tænkt som en nutidig metafor på forståelsen af mennesket med genetik, fysiologi, hjerneaktivitet, osv. som hardware og sociale interaktioner, oplevelser, personlige følelser, osv. som software. Samspillet mellem alle disse gør os til unikke individer. Mange vil nok se det anderledes end den forståelse, jeg lige gav udtryk for :)

INTP'ere - som får ry for at være den mest socialt akavede af alle typerne ;) - kan eksempelvis have meget forskellige oplevelser af at være introverte og intuitive tænkere, selvom de fundamentalt set bearbejder information efter de samme principper. Nogle har pga omstændigheder udviklet deres Fe (ekstroverte følelser) mere end andre, nogle undviger næsten helt kontakt med andre mennesker, mens andre søger ud blandt andre mennesker. Nogle taler meget monotont for at lægge låg på forstyrrende følelser (hos INTP'ere forstyrrer følelser ofte i forhold til at kunne tænke logisk og objektivt), mens andre aktivt bruger følelserne til at give ekstra mening til den indre tankerække. Nogle har af manglende interesse slet ikke tillært sig de uskrevne sociale regler (deraf ryet), mens andre godt kan se logikken i at lære at begå sig socialt, og derfor ikke stikker ud på samme måde :) Så der er et meget bredt spektrum inden for den enkelte persontype.

Det var bl.a. det, jeg forsøgte at skrive i mit tidligere indlæg om, at der inden for den enkelte personlighedstype (INTP, INFJ, osv.) er mange variationer, men at den grundlæggende måde hvorpå den enkelte type er wired (vores grundlæggende behov), er meget ens (at man eks. som INTP har behov for at søge efter logiske abstrakte sammenhænge og lægge personlige følelser lidt på hylden). Da ingenting er statisk og alle kan lære sig at inkorporere nogle af de mindre udviklede sider (i mit tilfælde E, S, F og J) på hver sin måde, gør det os til forskellige og unikke personer. Man kan måske drage paralleller til Howard Gardners teori om de 7 intelligenser eller Dunn & Dunns læringsstile, hvor hvert menneske fra naturens side også er udstyret med specifikke præferencer. Man kan bygge videre på disse præferencer eller man kan vælge at undertrykke dem. Det er op til den enkelte. Men de ligger som det fundament, man har at arbejde med. Det er sådan jeg oplever MBTI og min egen personlighedstype. Det er et fundament, men det er mig som person, der vælger, hvad jeg vil bruge det til og hvordan.

Jeg håber ikke den sidste bemærkning i mit forrige indlæg, oplevedes som en lyseslukkende bemærkning - det var ikke meningen - det er snarer et meget godt eksempel på min anderledes logiker humor, som jeg erfaringsmæssigt ved ikke altid fremstår som humor ;) Jeg kunne bare i en strøtanke se det "sjove" i paradokset med et talerum for folk, som ofte undviger at tale. Mere lå der for mig ikke i bemærkningen.

Jeg håber også, at der kommer mange flere indlæg med refleksioner, hvor folk er villige til at åbne op om deres oplevelser af at være introvert. Jeg synes, der er behov for det. Vi er ikke de mest højtråbende typer, og derfor får den talende del af samfundet lov til at dominere mange af retningslinjerne for, hvad der er anses at være normalt og hvad der ikke gør. Der er behov for fokus på hele "elefanten" og ikke kun de enkelte bestanddele.

Nu blev det igen et langt indlæg (for mig er det dejligt med en redigeringsfunktion i et døgnstid, så jeg lige kan nå at reflektere over det, jeg har skrevet). Jeg håber ikke, jeg hopper for meget rundt i indholdet eller overforklarer for meget :)

• Redigeret 17. april

Hej @Tankestrømme,

Tak for endnu et spændende indlæg. Selvom der er en lang kommentar, har du givet den nogle gode ”pauser” i teksten med de to gode illustrationer, du har uploadet.

Jeg har før set en lignende statistik over de forskellige typer. Bemærkelsesværdigt ved tallene er også f.eks., at ”Sensors” udgør ca. 73,3 % mens ”intuitives” udgør kun 26.3.%. Sensors udgør altså et stort flertal i samfundet. Netop det føler jeg også jeg i mange sammenhænge med mennesker, at det ofte er svært at blive forstået med min intuitive-vinkel på verden. Jeg foretrækker nemlig også tit, at tænke og snakke i overordnede helhedsbilleder, koncepter, filosofiske/eksistentielle tankegange og teorier, og min oplevelse er, at det kun er få ”sensors” som er klar til en lang og dyb diskussion af sådanne abstrakte områder.

I de sidste par år har jeg læst meget om MBTI-typer, specielt min egen type: INFJ. Det har været lidt af en åbenbaring for mig, at finde ud af min type. At jeg ikke er den eneste, der er lidt ”weird” i hovedet 😉 INFJ´erne har ry for at være ”den mest introverte type”, og samtidig den ”mest sociale introverte.” Det lyder måske som et paradoks, men som INFJ´er er det meget logisk, da mange INFJ går efter få sociale kontakter, men samtidig af høj og dyb kvalitet.

Jeg har indtryk af, at der en stor voksende diskussion af MBTI i USA, men ikke meget i Danmark eller Europa endnu. Jeg er rigtig glad for, at vi har startet en sådan debat her i forum på dansk. Det er faktisk en af hovedformålene med dette forum!

Der er meget interessant og nyt for mig at læse meget om INTP-typen, ud fra hvad du fortæller. Jeg kender ikke andre INTP´er i min omgangskreds.
    Selvom INTP og INFJ har ret forskellige koginitive funktioner, har de alligevel meget til fælles. 😊 Jeg læste nemlig lige dette link: 4 REASONS WHY INFJS AND INTPS ARE HIGHLY COMPATIBLE WITH EACH OTHER

Det er i øvrigt skønt med sådanne nogle lange velovervejede indlæg, som du skriver. Det er der som regel ikke plads til på Facebook og andre sociale medier, uden at det bliver ret rodet, synes jeg. Samtidig er det let at genfinde denne diskussion igen efter flere måneder og år via Google søgning.

Det er rigtigt, at som standard er forum sat til, at man kan redigere i sine kommentarer i 24 timer. Derudover er den maksimale længde på kommentarer sat som standard til 8000 tegn. Jeg så lige at du kun havde brugt ca. 6800 tegn, så du havde plads til et par afsnit mere 😊

MEn i alt er det skønt med alle disse refleksioner, det giver liv i forum. Jeg overvejede faktisk i vinters at lukke det igen, fordi der var så få indlæg. Men med denne diskussion tror jeg igen på dette forums fremtid og eksistensberettigelse.

• Redigeret 21. april

Hej Martin

Ja, jeg har samme oplevelse af at være intuitiv fremfor sansende. Jeg ved, at du allerede er godt inde i forskellen, men jeg beskriver lige hurtigt forskellen for andre eventuelle læsere, som ikke kender den 😊. Som du skriver, så regnes godt 73,3% for at være S-typer (sansende) – foretrækker praktisk og konkret information som tilgås via de 5 sanser og med fokus på fortid og nutid (ser muligheder ud fra, hvad der praktisk kan lade sig gøre, og arbejder på et faktuelt plan), mens 26,7% regnes som N-typer (intuitive) – foretrækker konceptuel, abstrakt information med fokus på visioner og fremtid (ser muligheder udenfor det konkrete og faktuelle, og arbejder derfor på et mere teoretisk plan).

Procentfordelingen mellem sansende og intuitiv er selvfølgelig ikke helt reel, da man ikke har testet alle knapt 8 milliarder mennesker i verden, men ud fra min egen interaktion med andre, oplever jeg fordelingen som repræsentabel.

Jeg kan godt lide, at ingen i MBTI fremstår som vindere eller tabere. Det er ikke en sandhedsværdi, men en præference-indikator. Mange er dog uenige i mit perspektiv. Visse ser testen som en bås, label, stigmatisering, en gang humbug, osv., allerede inden de overhovedet tager testen, og vil derfor også læse resultatet med de briller på. Visse kan føle sig stødte over det de læser, fordi de af sociale årsager gerne vil være et andet sted (en anden type) – idéen om at græsset er grønnere på den anden side. Visse mangler selvindsigt og har derfor sværere ved at genkende/acceptere, det de læser. Visse tager testresultatet som et spejlbillede og lægger hele deres selvopfattelse/selvværd over i resultatet – især fordi der samtidig figurerer ret mange stereotype beskrivelser på det ikke altid så objektivt informerende World Wide Web. Der er altid folk, som er hurtige til at hive de sider frem, som af andre typer opleves som socialt negative. Det må man desværre lære at abstrahere fra – selvom det kan være svært. Min type – INTP – karakteriseres f.eks. ofte som følelsesløs, selvoptaget, arrogant, doven, kan aldrig afslutte en opgave, osv. Derfor beskrives INTP sjovt nok også ofte som den mest introverte type, fordi vi lægger bånd på følelserne (altså når der er andre til stede) og derfor er svære at læse, hvilket kan skabe usikkerhed hos modparten.

Jeg oplever selv MBTI som en nøgtern konstatering af nogle personlige præferencer – ikke som en personbeskrivelse, at sådan er jeg, punktum. Det er nogle præferencer, jeg kan vælge at fordybe mig i eller jeg kan vælge at arbejde mig hen mod de mindre udviklede præferencer, fordi kommunikationen og interaktionen med mine omgivelser fordrer det. Jeg forsøger f.eks. at inkorporere E,S,F og J mere i min hverdag. Men når jeg skal slappe af og lade op. Når jeg skal lave noget, hvor jeg har det bedst, så foretrækker jeg helt tydeligt I,N,T og P 😊. Som alle andre tests er MBTI ikke fyldestgørende og det er nok derfor, systemet er blevet udvidet med A og T typer efter de fire præferencer (eks. INTP-A eller INTP-T) og sikkert også i fremtiden vil blive udvidet med endnu flere nuancerende egenskaber. Men det er i mine øjne med til at gøre det til et spændende redskab i den mellemmenneskelige kommunikation.

De fleste andre personlighedstests, jeg er stødt på, er sat op imod et ideal – det ideelle mål, den ideelle persontype. Hvis man her ligger langt fra det fastlagte mål, så skal man udvikle sig i den rigtige retning – altså den retning som andre har fastlagt, er den rigtige. Her kan vi drage paralleller til introvert og ekstrovert – hvor vi helst skal bevæge os hen imod det ekstroverte, for at det samfundsmæssigt opleves som optimalt.

Interessant med INTP og INFJ. Jeg har godt lagt mærke til, at jeg falder bedre i hak med N-typer end med S-typer 😊 Jeg skal nogle gange bruge meget energi på at forholde mig til konkret og faktuel snak. Det er kun, hvis jeg kan få lov at dykke ned i systemerne, som ligger bag det konkrete og faktuelle, at min hjerne sådan rigtig er med i samtalen. Men her står mange S-typer af, fordi de ikke længere for deres indre blik kan se, høre, føle, smage eller lugte, det jeg taler om. Det er lidt en catch-22 situation, hvor ingen af parterne er helt tilfredse med samtalens forløb og udfald.

Jeg synes absolut ikke, du skal lukke siden. Jeg tror bare, du er tidligt ude. Danmark skal lige nå at vågne på samme måde, som de har gjort i USA. Jeg er enig i, at vi her i Europa er langt bagefter, hvad det angår. Vi hænger os fast i, at vi er individualister og vi i hvert fald ikke skal sættes i kasser og rammer (hvis vi altså ikke lige deler ud af diagnoser). Alle skal inkluderes i det samme, uanset om de har lyst eller ej. Og den tanke er sådan set også fin nok, i det perspektiv at ingen skal føle sig udenfor. Men det er desværre præcis det, der ofte bliver opnået. Jeg som INTP kommer aldrig, hvor meget jeg end udvikler mig, til at blive socialt aktiv med masser af samtale, sammenkomster og small talk. Jeg har simpelthen ingen interesse i at nå der til. Det er stressende for mig, og hvis jeg samfundsmæssigt tvinges til det, fordi det anses som den bedste og mest optimale måde at fungere som menneske, så er det bare et spørgsmål om tid, før jeg ryger ned med alle mulige stressrelaterede symptomer.

Det er som om, man ofte forsøger at gå all-in i den retning samfundet p.t. vælger. Alle skal helst være lige og have de samme muligheder. Der er for mig bare ingen logik i en all-in metode, for samtidig med at vi skal være lige, så skal vi alle også være individualister (forskellige) og bevidst vælge den vej, som passer bedst til netop os. Det for at vi kan bidrage optimalt og konstruktivt til samfundet. Men hvis vi ikke tør stå ved os selv som introverte, fordi vi helst skal søge mod den ekstroverte "alle er lige" kasse - så vi alle på overfladen opleves at have den samme mulighedskasse - hvordan skal vi så bevidst kunne vælge den vej, som passer bedst til os? Det kan være svært at vide, hvem vi er som introverte individualister, når mulighedskassen hedder ekstroverte værdier ;) Den vil jeg i hvert fald gerne ekskluderes fra og i stedet være i introvert kassen - og at det accepteres, at jeg er der.

Jeg tror, der skal komme mere accept blandt introverte selv, om at det er ok at være introvert. De podcasts som ligger her i forum, er et godt eksempel på nogle introvertes oplevelse af at skulle spille en rolle, som dræner dem for energi. Mange tror de skal være noget andet, end det de er, og oplever derfor at være socialt skæve, at stå udenfor, at føle sig forkerte, osv. Man oplever som introvert ofte, at det ses som kedeligt "bare" at ville sidde derhjemme og slappe af, og ikke at have lyst til at feste, osv.

Humlen i det hele er, at man som introvert ofte er uvidende om, at der findes mange andre, som har det på præcis samme måde – at de også helst vil blive hjemme – og at de ikke ser det som noget kedeligt. Vi finder bare ikke så tit hinanden – som der også bliver sagt i en af de gode podcasts her i forum – da vores fokus ofte ligger på, at agere som noget vi reelt ikke evner eller har lyst til, nemlig at være socialt aktive og talende. Så den her hjemmeside er vigtig, synes jeg. Den skal bare lige opdages.

Det handler nok om, hvilken værdi der p.t. bliver lagt i selve ordet introvert. Folk skal lige opdage sig selv. De skal, som Anna Skyggebjerg skriver, turde stå ved at de er introverte, at det ikke er noget negativt eller uønsket. Før tror jeg ikke rigtigt, der kommer gang i debatten. Og der kan din side være med til at bane vejen :)

Log in eller Registrér for at kommentere.