Goddag, fremmede!

Det ser ud til, at du er ny her. For at komme i gang, klik på en af disse knapper!

Kostråd og sund mad for introverte?

Redigeret 31. juli i Generelt

Hej introverte i forum!

Hvad I tænker om sund mad for introverte?
Mange af de introverte jeg kender, spiser i høj grad vegetarisk eller er veganer.

Selvom mad og smag også er individuelt, ser jeg mange tegn på at der en tydelige forbindelse mellem introverte og meget sund kost. Jeg tror det skyldes, at man som introvert (og særligt sensitiv/HSP) hurtigt bliver negativt påvirket af dårlig kost og mad i forhold til energi og sygdomme. Derimod oplever jeg, at mange ekstroverte spiser usundt uden at det påvirker deres energi og sundhed, i hvert fald på kort sigt.

Jeg spiser selv vegetarisk, og undgår fuldstændigt kød, mælkeprodukter, gluten, alkohol og koffein. Derved har jeg mere energi og overskud i hverdagen.

mvh.
Susanne
Skanderborg

Kommentarer

• Redigeret 2. august

Hej @SusanneT ,

tusind tak for dit bidrag her til de introvertes forum dansk. :)

Jeg har også selv stærkt på fornemmelsen, at der er en kobling mellem introvert/ekstrovert personligheder og hvor sensitiv man over for den mad vi indtager.

Jeg lever mere og mere vegetarisk, og i de senere år har jeg skåret ned på koffein og alkohol til et minimalt niveau. Jeg kan mærke, at meget kød, koffein og alkohol dræner mig for energi. Og for nylig er jeg begyndt at eksperimentere med, at skære ned på mit gluten-forbrug, ved at spise glutenfrit brød.

Jeg fandt lige denne artikel på engelsk, som også mener, at der er en sammenhæng mellem introvert personlighed og kost:
    THE BEST DIET FOR INTROVERTS? Surprising Links Between Personality & Food

Hun skriver bl.a., at der endnu ikke er forsket så meget i det. Men at det i hvert fald kræver meget mere energi at fordøje kød, og derimod er det lettere at fordøje grøntsager/frugt. Og introverte har ofte brug for alt den energi de kan få - i denne larmende ekstroverte verden! :#

@SusanneT , som introvert, hvilke konkrete eksempler på mad giver dig energi?

• Hmmm tankevækkende.....
    Jeg er selv sukkernarkoman (og meget bevidst omkring det), og generelt glad for kulhydrater, men det har vel næppe noget med personlighedstypen at gøre.
    Ellers en supergod undskyldning ;-)

Log in eller Registrér for at kommentere.