Goddag, fremmede!

Det ser ud til, at du er ny her. For at komme i gang, klik på en af disse knapper!

Præsentation Mette

Hej

Lidt om mig:

• Bor i Vestjylland, omgivet af fantastisk natur
  • 49 år
  • Arbejder med IT
  • Persontype: Mellem INTP og INFP, og desuden nyhedssøgende sensitiv (iflg. test på nettet)

Jeg er igang med VIRKELIG at acceptere min persontype.
Trods test for over 20 år siden og flere gang siden, har jeg åbenbart ikke tidligere forstået konsekvenserne.
Jeg har forsøgt at leve op til de ekstrovertes forventninger, og har endda haft mange nedture over at jeg f.eks ikke har en stor omgangskreds at invitere til rund fødselsdag. Jeg har valgt hobbyes med stærkt sammenhold i den tro, at jeg kunne blive en del af det. Ønsket at blive en vigtig person i en gruppe, men altid følt mig i udkanten - selv i familien!

Tænkt på mig selv som socialt handicappet..... Nu vil jeg i stedet prøve at dyrke styrkerne, finde dem og bruge dem.

Dejligt at finde ligesindede herinde :smile:

Kommentarer

• Redigeret 5. august

Hej @MetteB

Velkommen i forum! :)
    Mange tak for din præsentation. Det er skønt at du er åben omkring dine udfordringer ved at være introvert. Så er det lettere at have en erfarings- og vidensudveksling med ligesindede i forum.

Jeg kender godt det med at forsøge at leve op til ekstrovertes forventninger, og at være i udkanten i forskellige sociale sammenhænge.
    På en del engelsksprogede sider om introverte, har jeg læst lidt om dette introverte paradoks med, at man som introvert ikke ønsker at være den der står i spotlyset hele tiden i centrum i en gruppe, men samtidig frygter at blive ignoreret eller udeladt.

Interessant at du fortæller, at du ligger mellem INTP og INFP. Ud fra min erfaring med MBTI er det meget forskellige personlighedstyper, selvom det kun er et bogstav til forskel. Ofte er det en god ide, at checke, hvilke fire kognitive funktioner, som hører med, og som man bedst kan identificere sig med.
    F.eks. har INFP følgende fire kognitive funktioner: Fi, Ne, Si, Te, mens INTP har følgende fire kognitive funktioner: Ti, Ne, Si, Fe. Du kan google disse typer og "functions" - der er meget godt læsestof og youtubes til emnet. Det er f.eks stor forskel på om man har Fi, som første kognitive funktion eller Ti, da den første funktion er den absolut stærkeste.

Ud fra din præsentation og hidtidige indlæg, er mit gæt, at du er mere INTP. Men det er kun et gæt, da jeg ikke kender dig. ;)

Super god ide at fokusere på styrkerene ved at være introvert i fremtiden, det har jeg også selv valgt at gøre - også her på introvert.dk :smiley: :smiley:

Mange hilsener
    martin
    introvert.dk

• Tak for kommentaren, Martin.
    Og ja, der er stor forskel på INTP og INFP. Min historie er nok at jeg egentlig er INFP, for det er der jeg bevæger mig hen i min personlige udvikling - intregritet, drømme og forholde mig til følelser er vigtige emner for mig.

Men det har altid være nemmere at holde sig til data, når man er usikker på sig selv... også nemmere arbejdsmæssigt. Så jeg arbejder med it/data, men vil egentlig helst arbejde med brugerbehov, datasikkerhed og udvikling. Finder de overordnede perspektiver i at indsamle og bruge data vigtige. Men ofte er det stressende for mig (som introvert, da en ekstrovert forventes), derfor vender jeg tilbage til mere tekniske jobs, som bare ikke er særlig motiverende....
    Kan være lidt svært at skelne ens "ægte" type og det man har tilpasset sig.

Men ret interessant at dykke ned i disse typer og funktioner :wink:

• Redigeret 6. august

Hej @MetteB,
    ja, det er interessant, det du skriver, at du bevæger dig mod INFP.

Jeg snakkede med en mandelig bekendt for nylig, som fortalte, at han altid troede han var en INFJ-type, men i 2.halvdel af livet havde fundet ud af, at hans "ægte" type var INFP. Før skulle han kontrollere/styre data som leder, men blev meget stresset over det. INFJ er som type mere kontrollerende/styrende end en INFP´er. Nu er han kunstner og arbejder med stress-behandling. Og nu hviler han meget mere i sig selv.

Jeg kender også godt det du skriver med ikke at være særlig motiveret af mere tekniske job, men i mere sociale jobs forventes ofte mere ekstroverte ansatte på ekstroverte præmisser. Det er et dilemma. Jeg har arbejdet i meget sociale jobs, men brændte ud i dem. Og nu prøver jeg at finde en ny balance arbejdsmæssigt.

• Redigeret 25. november

Hej MetteB,

Din beskrivelse lyder meget bekendt. Jeg er selv INTP. Det du beskriver, lyder som en en meget normal udviklingsvej. Du kan derfor sagtens være en INTP, som er ved at finde ind til dine værdier og blive mere bevidst om og forholde dig til følelser (både dine egne og andres). Eller du kan være INFP, som den første del af dit liv af forskellige omstændigheder, ubevidst har valgt at lukke dig selv af og ignorere dine værdier og følelser.

Som Martin skriver, er det godt at kigge på de kognitive funktioner, som ligger bag de 4 bogstaver. I følge Jungs teori er de kognitive funktioner medfødte og refererer til den måde din hjerne er kodet fra fødslen. Du kan derfor ikke bevæge dig over til en anden type gennem personlig udvikling. Det vil kræve en omfattende omkodning af dine neurologiske forbindelser i hjernen. Men vi lærer alle gennem livet og kan derfor lære at agere mere som andre typer, fordi vi tror, det er vejen frem. Vi vil dog altid have en default type, hvor vi finder ro og energi.

Vi lader os alle lede af vores omgivelser og lever ofte i en farvet tro, delvist baseret på andres værdier. Det kan f.eks. være som Martins INFP ven, der gennem livet har lært at leve som INFJ, hvilket var for stressende, da hans hjerne rent faktisk får energi og lærer som INFP. Han kan have haft en farvet tro om at skulle organisere, strukturere, osv. og derfor er hans selvevaluering i MBTI spørgskemaet også blevet farvet af den tro. Det kan være årsagen til, at han har fået et J (som organiserer og strukturerer i den ydre verden) i stedet for et P (som er mere ustruktureret i den ydre verden, men til gengæld struktureret i sindet). Noget lignende kan gøre sig gældende for dig, så du først har fået T, men nu begynder at få F. Online spørgeskemaer har den ulempe, at de ikke ser på de underliggende kognitive funktioner, men udelukkende på dikotomi forskelle (I vs. E - N vs. S - F vs. T og P vs. J) - og at de baseres på selvevaluering. Så der er en større usikkerhedsfaktor i forhold til resultatet.

Jeg håber, du finder din "best fit" personlighedstype, da det giver en del indsigt, og som Martin skriver, så man bedre kan finde balance i arbejdslivet (og privatlivet), da man kender mere til den måde ens hjerne arbejder på (motivationer, energikilder, flow, osv.) og undgå faldgruber som resulterer i udbrændthed, stress, m.m.

/Tankestrømme

• Redigeret 28. november

Hej Tankestrømme,

det er nogle meget interessante overvejelser du beskriver omkring det med "Vi vil dog altid have en default type, hvor vi finder ro og energi" og det omkring "best fit" personlighedstype.

For mange år siden, fik jeg faktisk resultatet "Ekstrovert" i mange personlighedstest, fordi jeg var igang med at lære mange sociale færdigheder, og ønskede at være så ekstrovert og udadvendt, som det kræves af arbejdsmarkedet og andre steder i det danske samfund.
    Men efter grundig research i min familie-gener, i personligheds-teorier og ved at se på mønstre i hele mit liv fra barndommen op til i dag, kan jeg netop se, at INFJ er den default type, hvor jeg finder bedst ro og energi :-)

@Martin

Log in eller Registrér for at kommentere.